Top Web Hosting

.

Elérhetőségek

Cím:
8000 Székesfehérvár
Deák Ferenc u. 11.
Tel.:
+36-22/315-012

+36-70/198-6333

E-mail:
titkarsag@jaky.hu

OM-kód: 203053
Iskola azonosítója: 072105

GPS:
szélesség: 47.188656
hosszúság: 18.420084

Iskolánk helye - megtalálása

Hamarosan...

Jún.19-21: 12.C. és 12.D. szóbeli érettségi vizsgák

Jún.26-28: 12.A. szóbeli érettségi vizsgák

Jún.30.: Tanévzáró értekezlet

 

 

 


Jáky Könyvtár

Katalógusunk online böngészhető.

Rendkívüli álláshirdetés


Székesfehérvári építőipari mérnöki iroda keres minimum magasépítő technikus végzettségű munkájára igényes, nagy munkaképességű AutoCAD-es szerkesztő-rajzoló kollégát fő állásba, hosszú távra.
Auto-CAD, Word, Excel felhasználói szintű tudása elengedhetetlen feltétel. Auto-CAD Architectural ismerete előny.
Elsősorban építészeti, statikai és villamos tervek szerkesztése-rajzolása lenne a feladat. Gyors tanulóképesség és mielőbbi önálló munkavégzés szükséges.
Fiatalos, vidám hangulatú irodában biztos folyamatos munkahely. Nem a szigorú munkaidő keret kitöltése a lényeg nálunk, hanem az adott munka elvégzése a lehető legrövidebb határidővel.

Bérezés a kezdeti betanuló 1-3 hónap próbaidő után fix bér + prémium.

Amennyiben érdekli a betöltendő munkakör, kérjük, hogy önéletrajzát és motivációs levelét fizetési igényének megjelölésével a tendercad@gmail.com e-mail címre küldje el.

Forrás Kft.

 



Hidak PDF Nyomtatás E-mail
Írta: TFeri.hu   
2012. szeptember 30. vasárnap, 15:00

A világ legnevezetesebb hídjai

Külön köszönetemet szeretném kifejezni Kárpáti Mariann kolleginámnak az értékes szakmai tanácsaiért!

Iskolámban, ahol immár sok-sok éve koptatom a krétát, sokan tanítanak hídépítést. Én csak messziről csodálom ezt a tudományt, ám sajnos nem értem a hogyanját, de a végeredmény mindig magáért beszél. Ebben a cikkben összegyűjtöttem a világ legnevezetesebb hídjait és darabonként pár információt róluk:

1.) Great Belt (A Nagy Öv) hídja

Hidak001

(Kép eredetije: http://www.touropia.com/most-famous-bridges-in-the-world/ )

 

Ez tulajdonképpen két híd, egy keleti és egy nyugati a is Sprongø szigetnél, Dániában. A keleti függőhíd 1624 m hosszú Storebælt legmélyebb része felett Zealand és Sprogø szigetei között. Ez a harmadik leghosszabb fesztávú híd a világon. A keleti híd 254 méteres legnagyobb tengerszint feletti magassága a legmagasabb pont egész Dániában. A nyugati híd 6611 méter hosszú kombinált vasúti és közúti híd Sprogø és Funen között.

2.) Chapel (Kápolna) híd

Hidak002

(Kép eredetije: http://www.touropia.com/most-famous-bridges-in-the-world/ )

A Kápolna-híd mindössze 204 méter hosszan visz át a Reuss folyón Luzern városában, Svájcban. Viszont ez a legöregebb fedett fa-borítású híd egész Európában és persze Svájc egyik fő turisztikai attrakciója. Maga a híd 1333-ban épült és úgy tervezték, hogy megvédje Luzern városát a támadásoktól. A híd belsejében számos XVII. századi festmény található, melyek Luzern történelmét ábrázolják. Bár a híd nagy része és vele számos festmény elpusztult egy 1993-as tűzvészben, gyorsan újjáépítették és immár újra a régi állapotában pompázik.

3.) Chengyang híd

Hidak003

(Kép eredetije: http://www.topguilintravel.com/guilin-photos/chengyang-wind-and-rain-bridge-photo.htm )

A Chengyang-híd (más néven: szél és eső hídja) 1916-ban épült és ez a leghíresebb a szél és eső-hidak között a kínai Dong kisebbségi tartományban. A híd a Linxi folyón visz át és még most is igen sokan használják. Fából és kőből építették szegek és szegecsek felhasználása nélkül és így a legnagyobb az összes szél és eső híd között. 64,4 m hosszú, 3,4 m széles és 10,6 m magas.

4.) Brooklyn híd

Hidak004

(Kép eredetije: http://www.travlang.com/blog/a-symbol-of-legacy-brooklyn-bridge-new-york/ )

1883-ban fejezték be ezt a Manhattan és Brooklyn szigeteket összekötő szimbolikus acélkábeles függőhidat az East River folyón, New York-ban. Megnyitása után sok-sok évig ez volt a leghosszabb függőhíd a világon és éppen ez tetté nevezetessé és New York egyik szimbólumává. Tervező: John Augustus Roebling. A két 84 méter magas hídoszlop közötti távolság 486 méter. Homokkőből, gránitból és Rosendale cementből építették neogótikus stílusban. A hídon széles hely jut a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak. Ez a lehetőség különleges fontosságot kapott az olyan nehéz időkben, mint az időnként bekövetkező áramkimaradások és például a hírhedt 9/11-es terrortámadás idején. A híd számos filmben és költeményben, versben is szerepelt.

5.) Alcántara híd

Hidak005

(Kép eredetije: http://www.touropia.com/most-famous-bridges-in-the-world/ )

Ez az ókori rómaiak által épített híd a Tajo folyón ível át Spanyolország. A hidat i. sz. 104 és 106 között épült Traianus római császár 98-ban kiadott parancsa nyomán, akinek tiszteletére emelték középen a diadalívet és a végén a kis templomot. A hídnak többet ártottak a háborúk, mint az idő múlása, mivel a mórok 1214-ben lerombolták az egyik oldalon a legkisebb ívet, míg a másik oldalon a spanyolok romboltak, hogy megállítsák a portugálokat. Ezt a sérülést III. Károly foltoztatta be 1762-ben. Újabb robbantásra 1809-ben került sor, ezúttal a franciák megállítása végett. Ezt 1819-ben foltozták be, melyet az 1860-as felújítás követett.

 


 

6.) Sydney Harbour (Sydney Kikötő) hídja

Hidak006

(Kép eredetije: http://www.heelsandwheelsonline.com/2010/01/aussie-fact-5/ )

Ez a híd az Operaház mellett Sydney és Ausztrália egyik legnagyobb és legtöbbet fényképezett látványossága. Tervező: John Bradfield. Ez a világ legnagyobb (de nem a leghosszabb) acélhídja. Legfelső pontjának 134 méteres magassága sokáig volt a város legmagasabb pontja. A 9 évig tartó építés végül is 1932. márciusában ért véget. Az acél hőtágulása és a hőmérséklet ingadozása miatt a szerkezet nem teljesen mozdulatlan, hanem max. 18 cm-t képes emelkedni, illetve süllyedni!

7.) Si-o-se híd

Hidak007

(Kép eredetije: http://www.touropia.com/most-famous-bridges-in-the-world/ )

Ez a híd, melyet más néven a 33 boltív hídjának is neveznek, az iráni Isfahan város látványossága. Ez a Safavid hídtervezés leghíresebb modellje. A téglából és kőből híd építésére I. Abbas Sah adott megbízást. Hossza: 295 méter, szélessége: 13,75 méter. A legendák szerint a hidat eredetileg 40 boltív alkotta, azonban ez mára lecsökkent 33-ra.

8.) Akashi-Kaikyo híd

Hidak008

(Kép eredetije: http://www.globeimages.net/img4136.search.htm )

Az Akashi-Kaikyo híd, más néven Gyöngyszem híd a világ leghosszabb függőhídja a maga 1991 méteres hosszával. Ez az építészeti remekmű köti össze a központi szigeten lévő Kobe városát az Awaji szigeten lévő Iwaya városával. A híd alatt van a forgalmas Akashi tengerszoros, míg maga a híd a Honshu-Shikoku főútvonal része. A hidat 12 éves építés után 1998-ban adták át. Bár a hidat eredetileg tájfunok, szökőárak és földrengések elviselésére tervezték, de ez nem volt teljesen tökéletes! A központi rész eredetileg csak 1990 méter volt, de az 1995. január 17-i Kobe városát ért földrengés miatt meg kellett erősíteni a két tornyot és a fesztávolságuk is nőtt 1 méterrel.

9.) Rialto híd

Hidak009

(Kép eredetije: http://www.travlang.com/blog/wp-content/uploads/2010/04/rialto-bridge_22.jpg )

A Rialto az olasz Velence Grand Canale négy nagy hídjának legnevezetesebbje. Ez a legrégebbi csatornán átívelő híd a városban. A jelenlegi kőhidat Antonio da Ponte tervezte és 1591-ben készült el az eredeti 1524-ben összeomlott fahíd helyén. A híd mérnökei közül számosan megjósolták a közeli összeomlást a merész tervezése miatt. Azonban a híd mind a mai napig dacol a kritikusokkal és a turisták fogyni soha nem akaró áradatával, így Velence egyik legnagyobb látványossága.

10.) Charles (Károly) híd

Hidak010

(Kép eredetije: http://www.jaywaytravel.com/blog/2010/10-sights-prague/ )

Csehország fővárosának, Prágának egyik legnagyobb látványossága Moldava folyót átívelő, kőből épült, gótikus stílusú Károly-híd. Az építkezés már 1357-ben elkezdődött IV. Károly király uralkodása alatt, de csak a XV. század elején készült el. Mivel a Moldva folyón Prága környékén sokáig a Károly-híd volt az egyetlen átkelési lehetőség az Óváros és a környék között, ezért Prága is igen sokat köszönhetett a híd forgalmának. Itt keresztezték egymást a legfontosabb Kelet- és Nyugat-európai kereskedelmi utak. Manapság már a város legnagyobb turista-látványossága, míg a környéke tele van festőkkel, árusok és kereskedők turistacsalogató bódéival.

 


 

11.) Tower Bridge

Hidak011

(Kép eredetije: http://epitmenyek.mindenkilapja.hu/gallery/23422855/renderimage/23428591/ )

London egyik jelképe és kihagyhatatlan látnivalója ez a Temzét átívelő kecses függőhíddal kombinált oszlopos híd. Mivel a város közepén helyezkedik el, ezért népszerűsége megtépázhatatlan az mellett, hogy rengetegen használják. 1886-ban kezdték építeni és 8 év múlva adták át. A híd pilléreit két masszív és robusztus kőtorony adja, melyek között a felső szinten gyalogosan is át lehet kelni. A középső hídszakasz felnyitható, melynek billenthető szárnyait a tornyok alsó részén elhelyezett hidraolikus gépezet mozgatta. A tervezők ezzel elérték, hogy a függőhidas szakaszok sokkal jobban ellenálljanak a természet viszontagságainak.

12.) Golden Gate (Aranykapu) híd

Hidak012

(Kép eredetije: http://www.walkersands.com/Blog/wp-content/uploads/2012/09/Golden-Gate-Bridge.jpg )

A San Francisco jelképévé vált Golden Gate függőhíd a tengerszoros felett köti össze San Francisco városát és Marin megye északi részét. A mestermunka Joseph B. Strauss építészt dicséri, akinek szobra a déli részen áll. A hidat 7 évig építették és 1937-re lett készen. Befejezésekor ez volt a leghosszabb függőhíd a világon és azonnal San Francisco, valamint Kalifornia látványossága lett. A két fő pillér közötti fesztávolság 1280 méter, míg a híd teljes hossza 1970 méter; a pillérek teteje pedig 230 méterrel magasodik a tenger fölé. A hírneves vöröses-narancsos szín mellett azért döntöttek, hogy az öbölben gyakori ködben is jól látható legyen a híd.

13.) Gateshead Millennium híd

Hidak013

(Kép eredetije: http://www.contemporist.com/2008/02/12/gateshead-millennium-bridge/ )

Ez a kizárólag gyalogosoknak és kerékpárosoknak szánt igen látványos híd az angliai Tyne folyón ível át Gateshead Quays művésznegyede és Newcastle upon Tyne között. A tervezés Wilkinson Eyre és a szerkezetért felelős Gifford munkája. A hidak a Billegő szem Hídjának is nevezik, ugyanis a két oldal átbillenthető, hogy így a híd alatt elférjenek az arra járó hajók.

14.) Erasmus híd

Hidak014

(Kép eredetije: http://ifd-arch.blogspot.hu/2012/06/erasmusbrug-erasmus-bridge-rotterdam.html )

A Hollandia egyik jelképe ez a formabontó kábeles Nieuwe Maas folyón átívelő híd, amely Rotterdam városának északi és déli felét köti össze. A hidat Ben van Berkel tervezte és az építését 1996-ban fejezték be. A 802 méter hosszú hídon van egy 139 méter magas aszimmetrikus pilon, amely formája miatt „A Hattyú” becenévre hallgat. A kisebb, 89 méteres pilon alatt a hajók nem tudnak átkelni, így az egész forgalom az északi részen zajlik. A hídon forgalom előtti megnyitása után röviddel felfedezték, hogy a szerkezet kileng az erős szél miatt; így a remegés csökkentése miatt erősebb ütéscsillapítók kerültek beépítésre.

15.) Millau híd

Hidak015

(Kép eredetije: http://www.globeimages.net/data/media/178/millau_viaduct_france__5_.jpg )

A Millau viadukt egy kábeles híd, amely a Tarn folyó felett ível át a Dél-Franciaországban. Tervezői a francia szerkezeti mérnök Michel Virlogeux és az angol építész Norman Foster. Ez a világ legmagasabb tartóárbócú hídja a maga max. 343 méteres árbócmagasságával. Építésekor ez volt a világ 12. legmagasabb hídpályája, mivel 270 méter van a hídpálya és a föld között. Teljes hossza: 2460 méter. A viadukt amúgy a Párizs-Montpellier autóút szerves része. 2004. decemberében adták át.

 


 

16.) Øresund híd

Hidak016

(Kép eredetije: http://nexttriptourism.com/oresund-bridge-linking-denmark-dan-sweden/panorama-oresund-bridge-lin/ )

Az Øresund a maga nemében egyedülálló építészeti hibrid remekmű egy kettős vasúti és osztott pályás híd-alagút kombináció, amely a Svédország és Dánia közötti Øresund szoroson vezet át. A közel 8 kilométeres híd a svéd partoktól a mesterséges Peberholm szigetig vezet, amely a szoros közepén fekszik. A maradék távolságot a szigettől a dán Amager szigetig viszont egy alagút teszi meg. Az Øresund Európa leghosszabb kombinált közúti-vasúti hídja, amely ráadásul két nagyvárost köt össze: a dán fővárost, Koppenhágát és a svéd nagyvárost, Malmöt. Továbbá ez a híd biztosítja a gyors vasúti összeköttetést Skandinávia és Európa középső és nyugati része között. Az építés 1995-től 1999-ig tartott. Becsült forgalma 60ezer utas naponta!

17.) Tsing Ma híd

hidak017

(Kép eredetije: http://www.worldisround.com/articles/330804/photo30.html )

A Hong Kong városát díszítő Tsing Ma híd befejezésekor a világ második leghosszabb fesztávú hídja volt, melyet a végeinél lévő két szigetről (Tsing Yi és Ma Wan) neveztek el. Két szintjén egyaránt zajlik vasúti és közúti forgalom, ami a világ leghosszabb ilyen típusú függőhídjává teszi. A fő fesztávolsága 1377 méter, amihez 206 méteres magassága is hozzájárul. A 41 méter széles felső autóúton irányonként 3 sávban megy a szinte állandó csúcsforgalom, melyet megtetéz az alul elvezetett kettős vasúti pálya, ami a világ egyik legnagyobb forgalmú sínpályája. A hidat időnként lezárják, különösen a nagyobb sztrájkok és az ott fel-felbukkanó tájfunok idején. Építés: 1992-1997. Tervező: Mott MacDonald.

18.) Boszporusz-híd

Hidak018

(Kép eredetije: http://www.europepics.org/bosphorus-bridge-istanbul.html )

A török Boszporusz-híd egyedisége abban rejlik, hogy ez a híd az egyetlen a világon, amely két kontinenst, Európát és Ázsiát köt össze. Hivatalos nevén ez az első Boszporusz-híd, mivel a másik a Fatih Szultán Mehmet Híd, ami hivatalos néven a második Boszporusz-híd. A híd az európai Ortaköy és az ázsiai Beylerbeyi között feszül. Ez egy gravitációsan lehorgonyzott függőhíd acél oszlopokkal és ferde tartókábelekkel. A két fő tartótorony távolsága 1074 méter. Teljes hossza: 1510 méter, szélessége: 33,4 méter, magassága: 105 méter, tengerszint feletti magassága: 64 méter. Tervezők: Sir Gilbert Roberts és William Brown. Építése: 1970-1973. Megépültekor ez volt a a világ negyedik leghosszabb függőhídja, egyben a leghosszabb USÁ-n kívüli függőhíd.

19.) Hangzhou Kikötői híd

Hidak019

(Kép eredetije: http://globalbridges.us/how-much-do-you-know-about-hangzhou-bay-bridge.html )

A maga 35,673 km-es hosszával a leghosszabb kábeles óceáni híd a világon. A híd maga Jiaxing és Ningbo településeket köti össze Kína keleti partjánál. Építés: 2004-2007. Hivatalos megnyitás azonban csak 2008. május 1-jén volt a hosszas tesztelési és értékelési szakasz miatt. Ez a híd a Ningbo és Sanghai közötti 400 km-es autópályás utat lerövidíti 280 km-re.

20.) Magdeburg Vízi Hídja

Hidak020

(Kép eredetije: http://www.rumormillnews.com/cgi-bin/archive.cgi?read=208970 )

A német Magdeburg vízi hídja egy igen ötletes, teljesen egyedi építészeti megoldás, ahol egy folyó megy a híd alatt és magán a hídon is! A híd köti össze az Elba-Havel csatornát és a Mittellandkanalt az Elba folyó felett. Megoldása miatt ez a világ leghosszabb hajózható vízi hídja.
Teljes hossza: 918 méter, leghosszabb fesztávolsága: 106 méter, vízmélysége: 4,25 méter. Építése: 1997-2003.

 


 

21.) Nanpu híd

Hidak021

(Kép eredetije: http://www.shanghai.gov.cn/shanghai/node27118/node27968/node26490/userobject22ai36173.html )

Ez a híd egy elég nagyméretű, de szokványos kábelhíd lenne a kínai Shanghai-ban, ami viszont egyedivé teszi az a spirális megközelítés! A túlzsúfolt Shanghai-ból így a lehető legkisebb területet kellett lefoglalni a híd megközelíthetősége miatt. Ez mellett gyönyörű látvány is, főleg éjszaka! Teljes hossza: 760 méter. Megnyitás: 1991.

22.) Pontchatrain tó mólóhídja

Hidak022

(Kép eredetije:http://aceiii2012.webs.com/apps/photos/photo?photoid=153172845 )

1969-es megépülése óta sokáig ez a Luisiana állam déli részén, az USÁ-ban található kettős híd volt a leghosszabb víz feletti híd a világon a maga 38,35 km-es hosszával. A híd szerkezetét 9500 beton pilon tartja. A híd déli vége Metairie – New Orleans egyik külvárosa, míg az északi vége Mandeville. Megnyitás: 1956 (déli híd) és 1969 (északi híd).

23.) Vasco de Gama híd

Hidak023

(Kép eredetije: http://www.ristizona.com/2011/01/5-jembatan-terpanjang-di-dunia.html )

Portugália fővárosa, Lisszabon mellett található ez a híd, amely a Tejo folyót íveli át. A viaduktokkal együtt 17,2 km-es hosszával Európa leghosszabb hídjának számít. A híd maga csak 829 méter, de a lényeg a rengeteg tenger feletti pilonon van. Az építményt 1998-ban adták át.

24.) Quingdao Haiwan híd

Hidak024

(Kép eredetije: http://fotos.fot.br/page_img/19160/qingdao_haiwan_bridge )

Jelenleg, 2012-ben ez a világ leghosszabb hídja a maga 42,5 km-es hosszával. A híd 5000 pilléren áll és 35 méter széles nyolcsávos autópálya van rajta, amely összeköti a kelet-kínai Csingtao-t és a Huangtao-szigetet. Tervező: Shandong Gausu Group. Átadás: 2011. A szimulációk szerint a híd szerkezete kibír egy 8-as tájfunt vagy egy 300 ezer tonnás hajóval történő ütközést is. Ez utóbbira van is esély, mivel a tengerszorosban elég gyakori a sűrű köd! Érdekesség, hogy a híd középen elágazik, így lehetőséget nyújt a Quingdao repülőtérre való eljutásra (is).

25.) Széchényi Lánchíd

Hidak025

(Kép eredetije: http://budapest-view.info/pictures.php?hl=hu&&kep=hidak&&kepszam=chainbridge-at-night )

A magyar főváros egyik nevezetessége és jelképe ez a Buda és Pest közötti átjárást biztosító legrégebbi, de egyik legismertebb Duna-híd. Klasszikus formatervezése mellett híresek még a hídőn lévő kőoroszlánok is. Ez volt a legelső magyar területen épült Duna-híd. Építését gróf Széchényi István kezdeményezte. A munkálatok megkezdése: 1839, befejezése: 1849. Tervező: (az angol) William Tierney Clark, kivitelező: (a skót) Clark Ádám. A II. világháború végén a hidat a visszavonuló náci katonák felrobbantották, de 1949-ben felújítva újra átadták. Teljes hossza: 380 méter. Szélessége: 14,5 méter.

 

Felhasznált szakirodalom:

 

© TFeri.hu, 2012.

Módosítás dátuma: 2012. szeptember 30. vasárnap, 15:15
 
bottom

Támogatja a Hosted Exchange Projector Lamps & TFeri.hu. Valid XHTML and CSS.