Székesfehérvári Szakképzési Centrum Jáky József Technikum

Tisztelt Szülők, Gondviselők, Diákok!

A kihirdetett veszélyhelyzet idejére hozott rendelkezésekkel összhangban iskolánk is áttért az online oktatásra és megalkottuk az online oktatás rendjét az iskolában. Az erről szóló tájékoztatónkat olvashatják itt a honlapon is, melyben összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat. Bármilyen további tájékoztatásért forduljanak iskolánkhoz vagy az oktatókhoz a KRÉTA rendszeren keresztül vagy a honlapon megadott elérhetőségeinken!
A kialakult helyzetben a tanulók érdekeit szem előtt tartva kérem, hogy segítsék munkánkat azzal, hogy ösztönözzék rendszeres tanulásra gyermekeiket.
Köszönettel: és jó egészséget kívánva: Dr. Oroszné Stefánkó Éva




I. Az online oktatás eljárásrendje

1. Áttérés teljes online oktatásra

Az intézményen belül egységesítjük az online platformok használatát. Az elsődleges platform a KRÉTA tanügyigazgatási rendszer. Kiegészítő platformként a Google Classroom-ot használjuk.
Az online oktatás intézményi megvalósulása: Az adott osztály vagy oktató esetében a KRÉTA tanügyigazgatási rendszer és kiegészítésként a Google Classroom platform segítségével az online oktatásra való átállás esetén az alábbiak szerint kell eljárni.
- Az oktató az aktuális tananyagot vagy annak elérhetőségét online formában bocsátja a tanulók rendelkezésére a fent említett két rendszerben. Az elsajátítandó tananyagnál meg kell adni azokat pontos azonosítókat (tankönyv, kötet, oldalszám, feladatszám, alpontszám stb.) melyek alapján a tanuló a tananyagot egyértelműen be tudja azonosítani.
- A tananyag elsajátítását minden esetben az oktatónak ellenőrizni kell. Minden egyes tananyaghoz és kiadott feladatokhoz határidőt kell rendelni, melynek dátumát és időpontját is meg kell adni.
- A tanulók az elkészített feladatokat a megadott felületre töltik fel, ahol az oktató a feltöltött tanulói munkákat ellenőrzi és értékeli. A felületen az oktató vissza is adhatja javításra az egyes feladatokat.
- A tanulói munkák értékelését és az adott érdemjegyet a KRÉTA tanügyigazgatási rendszerbe is fel kell vinni. - Az online oktatás alatt is az értékelésnek folyamatosnak kell lennie.
- Az értékelésnél be kell tartani az intézmény pedagógiai programjában és házirendjében előírtakat.

1.1 A tanulókkal, szülőkkel, pedagógusokkal és a pedagógiai munkát segítőkkel történő kapcsolattartás kereteinek és digitális támogatásának meghatározása

• A szülőkkel való kapcsolattartás a elsődlegesen a KRÉTA rendszeren és e-mail-en keresztül történik. Az oktatók hivatalos e-mail címei az intézmény honlapján érhetők el: www.jaky.hu.
• Az oktatóknak javasolt egymással és az intézmény vezetésével az online oktatás esetén az e-mail vagy a telefonos kapcsolattartás.

1.2 Tanulási lehetőségek rendszerének és formáinak meghatározása

Az online oktatásra a tanulókat a tavalyi tapasztalatok alapján felkészítettük különböző tanulásmódszertani és IKT kompetenciákat támogató tanórák keretében.
Az online oktatás alatt is kívánatos fenntartani a személyes jelenléti oktatás során megszokott rendszerességet. A tanulóknak úgy kell az új tananyagot biztosítani és a feladatokat kiadni, hogy az illeszkedjen a tanulók személyes jelenléti tanulása során alkalmazott órarendhez. A tanulók egyéni önálló tanulással és a kiadott önellenőrzést támogató feladatok segítségével sajátítják el a tananyagot. A tananyagokat és a feladatokat minden számítógép által vagy okostelefon által olvasható formátumban kell a tanulók rendelkezésére bocsátani. Erre javasolt a pdf formátum használata. A dolgozatok elkészíttetése történhet egyéni önálló munkával vagy online történő csoportos kooperatív technikákkal.
A tanulók és oktatók közötti konzultációk írásos formában lehetségesek a Kréta felületeken keresztül. Fontos, hogy a tanulók rendszeres és folyamatos visszajelzést kapjanak munkájukról, célszerű ezeket a visszajelzéseket is a tanulók órarendjéhez igazítani. Javasolt az online oktatás során az interneten fellelhető további online tananyagok alkalmazása, mint pl. az online tankönyvtár, a MEK stb. köteteinek bevonása is az oktatásba.

1.3 A rendelkezésre álló infrastruktúra aktuális állapota felmérésének rendjének kialakítása, beavatkozási területek, lehetőségek meghatározása

A rendelkezésre álló IKT eszközök számának és állapotának felmérése megtörtént online kérdőív segítségével mind a tanulók mind pedig az oktatók körében. A felmérés megtörtént a felnőtt tanulók között is, így ők is könnyen át tudnak állni szükség esetén az online oktatásra. A digitális munkacsoport a felmérés eredményeit összesítette, a fejlesztendő és támogatandó területeket feltárta és megoldási javaslatokat dolgozott ki. E felmérés szerint az előző tanévhez hasonlóan az oktatók számára lehetséges intézményi eszközök biztosítása szükség esetén, illetve a tanulók számára is lehetséges tabletek kiadása. A felmérés során megállapításra került, hogy a legtöbb tanulónál megfelelő az otthoni internet elérés sávszélessége is.

2. A SARS-CoV-2 koronavírus világjárvány következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében Magyarország egész területére kihirdetett veszélyhelyzet során iskolánkban életbe léptetett szabályok (2020. 11. 11-től)

Közismereti és szakmai elméleti oktatás, a szülőkkel való kapcsolattartás, a szülők és a diákok tájékoztatása
Iskolánkban a közismereti és szakmai elméleti tanórákat online módon szervezzük meg. Az iskola épülete nem zár be az online oktatás időtartama alatt, az oktatók az iskola infrastruktúráját továbbra is használhatják az oktatás során.
Amennyiben a tanulók vagy oktatók nem rendelkeznek az online oktatáshoz megfelelő eszközökkel, az iskola erőforrásaihoz mérten, igényfelmérés alapján eszközök kölcsönzésével is segíti őket. Ideiglenesen asztali számítógépet helyezünk ki részükre. Az online oktatásra való áttérés részleteiről a szülőket és a diákokat a Kréta rendszeren keresztül, illetve az iskola honlapján tájékoztatjuk.
A szülőkkel való kapcsolattartás a Kréta rendszeren keresztül történik, valamint az oktatók e-mail címe az iskola honlapján elérhető.
Az online foglalkozásokhoz kapcsolódó adminisztráció az órai feladatok kiadása, a tanulókkal való kapcsolattartás, és annak dokumentálása a házi feladatok elkészítésének nyomon követése, az új Kréta modulban, a Digitális Kollaborációs Térben történik.
Gyakorlati foglalkozások rendje az online oktatás alatt
A jelenlétet nem igénylő szakmai gyakorlati oktatást online módon szervezzük meg. A szakmai gyakorlati oktatást tanműhelyben, illetve gazdasági környezetben szervezzük meg heti tömbösítésben, kis létszámú csoportokban.
Az ágazati alapvizsgákat a járványügyi szabályok szigorú betartásával szervezzük meg.
A jelenléti foglakozásokat kizárólag egészséges, koronavírus tüneteit nem mutató személy látogathatja. Az intézménybe való belépéskor továbbra is kötelező a lázmérés mindenki számára, valamint a maszk használata.
A tanulónak a gyakorlati órák lebonyolításakor szükség esetén biztosítjuk a kollégiumi ellátást a járványügyi szabályok szigorú betartása mellett.
A nappali tagozatos gyakorlati órák tananyagtartalma átszervezésre kerül, az online oktatás alatt az elméletigényes gyakorlati feladatok témaköreinek áttekintése, begyakorlása valósul meg.
Az intézmény helyi óratervet alakít ki az online oktatás időszakára. Az óraterv kialakításakor, a munkabeosztás meghatározásakor és a vizsgaszervezés során figyelemmel vagyunk az életkoruk és egészségi állapotuk miatt veszélyeztetett oktatók és dolgozók érdekeire. Az oktatók az órarendben jelölik a konzultációs, felzárkóztató, illetve az értékelést, számonkérést biztosító foglalkozásokat. A rendszeres beszámoltatást online feladatokkal biztosítjuk, főleg önértékelés, önellenőrzés érdekében. A beszámoltatás módja például beadandó dolgozat, prezentáció vagy videós beszámoló. A jelenléti tanműhelyi gyakorlatoknál a 1,5 méteres védőtávolságnak biztosítottnak kell lenni. A foglalkoztatás teljes ideje alatt kötelező a maszk használata. Az óratervet és a gyakorlati tantárgyak tananyagtartalmát az alábbiak szerint szervezzük át:
Az informatika és távközlés ágazati gyakorlatok során olyan alkalmazott szoftvereket kell bevonni az oktatás során, melyek a tanulók számára elérhetők. Ezek a gyakorlatok interaktív módon valósulnak meg.
Építőipar ágazat esetében az analóg rajzi gyakorlatok, pl. műszaki rajzolás gyakorlat, ábrázoló geometria mintafeladatok kiadásával és azok adaptálásával történik. A feladatok beadása szintén online a Kréta rendszerén keresztül. A tervező szoftverek használatát igénylő rajzi gyakorlatok esetében a tanulók által elérhető ingyenes oktatási verzió kerül használatra. A tanulók ezen órán interaktív módon valósulnak meg. A tanműhelyi gyakorlatok esetében a tananyagtartalom sorrendje átszervezésre kerül. Az online oktatás alatt az elméletigényes gyakorlati feladatok témaköreinek áttekintése, begyakorlása valósul meg online módon.
Földmérés valamint mezőgazdaság és erdészet gyakorlati tantárgyak esetén az időjárás által lehetővé tett mérési gyakorlatok megvalósultak, a továbbiakban a gyakorlatokon ezen mérések feldolgozása folyik, ezért a gyakorlati órák az órarend és a tananyagtartalom átszervezése nélkül online megvalósítható. A tervező szoftverek használatát igénylő gyakorlatok esetében a tanulók által elérhető ingyenes oktatási verzió kerül használatra. A tanulók ezen órán interaktív módon valósulnak meg. Ingatlan nyilvántartás ismeretek gyakorlat tantárgynál a tanulók már megismerkedtek a Térképen Alapuló Kataszteri Rendszer Országos Számítógépesítése nevű szoftver használata nem megoldott, ezért a tanulók a további gyakorlati feladatokhoz szükséges elméleti ismereteket fogják elsajátítani az online oktatás keretében.
Rendészeti és közszolgálati ágazati gyakorlati óráknál a gyakorlati tartalom átszervezésre kerül, az elméletigényes gyakorlati feladatok szakmai ismeretének online közvetítése valósul meg.
Felnőttoktatásban részt vevő 14. kifutó évfolyam gyakorlati órái gazdasági környezetben, egyénileg kerülnek megszervezésre. Az intézményben megtartandó gyakorlati óráknál az elméleti ismeretek közvetítése online oktatás keretében történik. Felnőttképzési jogviszonnyal tanulóknál (felmenő 13. évfolyam):
A Földmérő, földügyi és térinformatikai technikusok esetében az időjárás által lehetővé tett mérési gyakorlatok megvalósultak, a továbbiakban a gyakorlatokon ezen mérések feldolgozása folyik, ezért a gyakorlati órák az órarend és a tananyagtartalom átszervezése nélkül online megvalósítható.
A Magasépítő technikus tanulók esetében a heti 3 óra tanműhelyi jelenlétet igénylő gyakorlatok tömbösítésre kerülnek, kéthetente 6 órában tartjuk meg személyes jelenléttel, a járványügyi intézkedési terv előírásait szigorúan betartva. Az Útépítő, vasútépítő és –fenntartó technikus tanulók esetén a gyakorlatok tömbösítésre kerülnek, óracserékkel 3 hetente 8 tanműhelyi gyakorlati óra kerül megtartásra, mely személyes jelenlétet igényel, a járványügyi intézkedési terv előírásait szigorúan betartva.
Székesfehérvár, 2020. november 12.
Dr. Oroszné Stefánkó Éva
igazgató