Top Web Hosting

.

Elérhetőségek

Cím:
8000 Székesfehérvár
Deák Ferenc u. 11.
Tel.:
+36-22/315-012

+36-70/198-6333

E-mail:
titkarsag@jaky.hu

OM-kód: 203053
Iskola azonosítója: 072105

GPS:
szélesség: 47.188656
hosszúság: 18.420084

Iskolánk helye - megtalálása

Hamarosan...

V.1.: Munkaszüneti nap

V.4.: Utolsó tanítási nap végzősöknek

V.4.: Osztályozó értekezlet végzősöknek

V.5.: Bolond ballagás

V.6.: Ballagás

Jáky Könyvtár

Katalógusunk online böngészhető.

Rendkívüli álláshirdetés


SzFSzC. Jáky József Szakgimnázium

Iskolánk délutános takarítónőt keres 8 órában.

Érdeklődés esetén, kérjük adjon be iskolánkba egy önéletrajzot.


PRACTICAL KFT.

Veszprémi székhelyű mélyépítéssel foglalkozó cég vagyunk. Több területre is keresünk frissen végzett munkatársakat:

- építésvezető munkakör:

feladatai: meghatározott munkaterület helyi irányítása, az esetleges alvállalkozók koordinálása, építési napló vezetése, munkaterület gép- és létszámigényének meghatározása, kitűzések elvégzése, munkatársak és gépek  munkálatainak irányítása

- műszaki előkészítő munkakör:

feladatai: az ajánlatkérések feldolgozása, felmérések beárazása, árajánlatok kezelése, közbeszerzési pályázatok elkészítése

Középfokú mélyépítési vonalon végzett tanulmány előny, de nem feltétel.  
Önéletrajzokat a munkaugy@practical.hu e-mail címre várjuk.

 


 


Címlap Digitális homokozó a Jáky-ban
PDF Nyomtatás E-mail

Digitális homokozó építése saját kezűleg – a Jákyban

Jelen cikk eredetije: www.moderniskola.hu

Nemrég szó volt a "jövőbelátó pedagógusokról", pl.legendás Öveges professzorról, akik korukat megelőzve, fillérekből készítettek fizikai személtető eszközöket. Úgy tűnik, Öveges József utódai köztünk élnek, most például Székesfehérvárról érkezett egy érdekes kezdeményezés híre: digitális homokozót készítettek, házilagosan! Hogy mi ez és mire jó és hogyan készítették el: erről szól a jó gyakorlatot bemutató cikk, szakemberektől.

Digitális homokozó 1

 

Iskolánk a Székesfehérvári Szakképzési Centrum Jáky József Középiskolája. Szakjaink: építészet, informatika (illetve következő tanévtől rendészet). Az építészet, ezen belül az út-, a magas-, valamint a mélyépítés miatt fontos a földrajz tanítása. Kovács Péter igazgató-helyettes ötlete volt, hogy építsünk egy digitális homokozót. Az őspéldányát a pécsi Pollack Mihály Szakközépiskolában láttuk, melyet Kelemen Gergő tanár úr készített.

(A kezdeményezés és kivitelezés “szellemi elődöeinek is tekinthető” Öveges professzor és társai – már évtizedekkel ezelőtt –  is elkötelezetten készítettek a diákok számára fizikai, műszaki, informatikai szemléltető -és didaktikai eszközöket. A “jövőbelátó piaristák” életművét bemutató aktuális kiállításról szóló cikkünket itt lehet elolvasni. A szerk. )

Roy Tamás

Roy Tamás rendszergazda (e-mail: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. ) és

Dr. Hegyi Ferenc informatika munkaközösség-vezető (e-mail: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. ) vállalták, hogy összeépítenek egy digitális homokozót.

Dr. Hegyi Ferenc

(A fenti szakemberek vállalták, hogy válaszolnak az érdeklődők email-ben feltett kérdéseire, bárki írhat nekik – főleg- e témában- a szerk.)

Digitális homokozó – a domborzati térképek használatát tanítja

A digitális homokozó első ránézésre egy kiváló játékszernek látszik, de ha kicsit komolyabban utánagondolunk, akkor könnyű rájönni, hogy alkalmazásával a tanulók kiválóan megértik a domborzati térképek használatát és ami a legfontosabb: ezt a gyakorlatban is kipróbálják! A gyakorlati használatáról van egy videó, íme: http://indavideo.hu/video/Digitalis_homokozo

Nincs pénz megvenni? Csináld magad!

legegyszerűbb az egészet készen megvenni, de erős gyanúm szerint erre nincs megfelelő anyagi forrás sok iskolában. Helyette legyen találékonyság és alapos programozói tudás.

Ami a megvalósításhoz azért kell:

  1. Egy 1024×768 -as felbontást tudó projektor
    2. Egy Xbox Kinect szenzor (3d-kamera)
    3. A Kinecthez tartozó USB-s átalakító
    4. Egy grafikailag nagyteljesítményű számítógép
    5. 75 kg kvarc homok (fontos a jó minőség!)
    6. Terepasztal
    7. Linux Mint operációs rendszer (nálunk legalábbis azon fut)

A megvalósítás lépései

Digitális homokozó 2

Elsőként a terepasztalt a földtől kb. egy méterre kell pontosan vízszintesen felszerelni – nem szabad megfeledkezni az asztal széleiről sem, hogy a homok ne peregjen le a földre. Aztán föléje, pontosan a közepére kell telepíteni a megfelelően nagy felbontást tudó projektort. Nagyon fontos, hogy a projektort úgy szereljük fel, hogy a terepasztal elég nagy részét korrektül be tudja világítani. Most jöhet az Xbox 3D-s kamerája, valamint a megfelelően erős grafikai teljesítményt nyújtó számítógép, valamint a két eszközt összekötő USB kábel.

Digitális homokozó 3

(A kép a Szakmák éjszakája c. rendezvényen készült idén áprilisban – a szereplők arca a személyiségi jogaik miatt van eltorzítva!)

Bár elsőnek könnyűnek tűnik, de a 75 kilogrammnyi kvarchomok beszerzése nem olcsó, ráadásul mindig számolni kell némi veszteséggel, hiszen a kezeken (és a földön…) rajta marad némi anyag.

Most jöhet a szoftver-konfiguráció:

Mi úgy döntöttünk, hogy az ingyenes Linux  operációs rendszert használjuk.  Erre kell a megfelelő programokat beszerezni – szerencsére ezek ingyenesek, bár angol nyelvűek. Íme:

AugmentedRealitySandbox

VRUI program (pl.)

– RawKinect 2.8-002 es verzió.

Ha mindezzel megvagyunk, akkor jöhet a végtelen mennyiségű összehangolás és a gyakori hibakeresés. (Az alapokhoz 30 óra, a beállításokhoz még további 100 munkaóra volt szükséges, de ezek nem végleges és mért adatok, csak becslésen alapszanak. A szerk.)

FONTOS FIGYELMEZTETÉS!

A projektor fénye, különösen ilyen közelről, igen erős! Semmiképpen sem szabad belenézni!

Ami gondot okozott:

  • A Linux megfelelő összehangolása az Xbox Kinect-tel.
  • A megfelelő mennyiségű és minőségű homok beszerzése.
  • Az egész rendszer finomhangolása.

Digitális homokozó 4

Hogy mit is csinál a rendszer?

Nos, elsőnek az Xbox Kinect szenzor érzékeli a megfelelő tereptárgy magasságát, majd ezt az adathalmazt átadja a számítógépnek. Ott a megfelelő program a beépített skálának megfelelően ehhez színeket rendel hozzá (pl.: igen magasan vannak a hó miatt fehér hegyek, alacsonyabban a barnás síkságok, míg legalul a kék tenger). Végül a kész színeket a számítógép továbbítja a projektornak, ami pici késéssel (kb. ½ másodperc) a megfelelő színeket vetíti rá a tereptárgyakra.

Iskolánkban a földrajz oktatása mellett a szakmai tanárok is előszeretettel használják ezt a "játékszert" és a tanulók (9.-14. osztályosok) is megszerették.

Írta: Tamás Ferenc

Tamás Ferenc

 
bottom

Támogatja a Exchange Online Projector Lamps & TFeri.hu. Valid XHTML and CSS.